Müəllif: Ramal Əhmədov
Hal-hazırda ölkəmizdəki banklarda risklərin idarə edilməsi siyasəti demək olar ki, eynidir. Risklərin idarə edilməsinin təməl prinsipləri riskin müəyyənləşdirilməsi, təhlili ,ölçülməsi, idarə edilməsi, monitorinqi və hesabatlığını əhatə edən proseslərdir. Ən çox müzakirə olunan risk növlərindən biri də kredit riskidir.
Banklarda kredit riskləri müəyyən edilməsi və idarə edilməsi üçün sahibkarın müraciəti zamanı ilkin təhlil prosesi aparılır. Bəzi banklarda təhlil satış bölməsinin öz əməkdaşları (risk bölməsinin rəyi ilə), bəzilərində isə anderraytinq bölməsinin (risk bölməsinin tərkib hissəsi) əməkdaşları tərəfindən aparılır. Təhlilin nəticələrinə və keyfiyyətinə uyğun olaraq müvafiq səviyyəli komitələrdə ötən dövr və proqnozlara əsasən qərarlar verilir. Ancaq unutmayaq ki, proqnoz adətən qısa müddətdə özünü doğruldur. Yaxşı, müştərinin ödənişləri qrafik üzrə ödənilirsə, sonradan baş vermiş hələ bizə məlum olmayan neqativ tendensiyani , biznesi monitorinq etmədən necə müəyyən etmək, izləmək və tədbir görmək olar ? Banklarda sistem təminatı və müştəri seqmentindən asılı olaraq aşağıdakı addımlar atıla bilər:
Müştərilərə dair məlumatların dövrü şəkildə toplanması:
- Kredit xətti, overdraft və sair istifadəsı
- Kredit bürosundan çıxarışın analizi
- Hesabda vergi və ya DSMF sərəncamının olması
- Daimi iri məbləğdə mal alanların, təchizatçıların sistem üzərindən kodlaşdırılması
- Əmək haqqı layihəsi üzrə köçürmənin məbləği (layihə bankınızdadırsa daha asan olacaq)
- Müştərilər üzrə əmək haqqı kartlarının aylar üzrə orta sayı, son 3 ay, hər ay üzrə aktiv say
- İdxal və ya ixracatla məşğul olması
- Kreditin təyinatı (kateqoriya üzrə bölgü seçimlə)
- Müştərinin başqa banklarda hesablaşma hesabının olması, hesabdan çıxarışlar
- Müştərinin aylıq dövriyyəsinin hansı hissəsinin (% aralığı) bankınızdan keçməsi
- Müştərinin ƏDV , sadələşmiş və yaxud mənfəət vergisi ödəyicisi olması
- Maliyyə məlumatları alınmadan şəxsi hesab vərəqələri və ƏDV-nin depozit hesabından çıxarışın alınması (bu hissə rəsmi və əldə etmək çox asan olduğu üçün müştərilər tez bir zamanda təqdim edir)
- Qanuni təmsilçinin dəyişməsi (e-taxes.gov.az- məlumat axtarışı - kommersiya hüquqi şəxslər ) və sair
Bu məlumatlara əsasən sistemdən aylıq hesabat çıxarmaq imkanıolmaldır ki, prosesiavtomatlaşdırmaq və asanlaşdırmaq mümkün olsun. Bəzi bəndlərin ətraflı izahı :
1. Aylıq dövriyyənin izlənməsi
İzlənilən dəyişiklik |
|
|
|
|
|
2. Kredit xəttindən istifadə və geri ödənişlərin izlənməsi
İzlənilən dəyişiklik |
|
|
|
|
|
3. Əmək haqqı layihəsi bankınızda olan müştərilərin cari hesabından çıxarışına istinadən hər ay üzrə ödədiyi (köçürülmüş əmək haqqı fondu məbləği) əmək haqqı məbləği, məcburi Dövlət Sosial Sığorta haqqınin məbləği
İzlənilən dəyişiklik |
|
|
|
|
|
4. Plastik kart hesabatları üzrə əmək haqqı layihələrinin izlənməsi
İzlənilən dəyişiklik |
|
|
|
|
|
5. Müştəri ƏDV ödəyicisidirsə aylıq hasilat üzrə növbəti ayin 20-dən sonra vergi ödənişlərinin izlənməsi
İzlənilən dəyişiklik |
|
|
|
|
|
6. İdxalçı və ya ixracatçının hesabına SWİFT üzrə mədaxil və ya məxaricinin olmaması
İzlənilən dəyişiklik |
|
|
|
|
|
7. Kreditin təyinatı dövriyyə vəsaitlərinin artırılması (dolayısı yolla satışın artırılması) idisə aylıq dövriyyənin izlənməsi
İzlənilən dəyişiklik |
|
|
|
|
|
8. Dövriyyənin başqa banka yönləndirilməsi
İzlənilən dəyişiklik |
|
|
|
|
|
9. Digər bəndlər üzrə
İzlənilən dəyişiklik |
|
|
|
|
|
|
Aylıq hesab dövriyyəsi (məsələn) |
Vergi ödənişləri (məsələn) |
Və sair |
||||||||||
Qısa nəticə |
İzləmə metodu |
|
|
Qısa nəticə |
İzləmə metodu |
|
|
||||||
1-ci hal |
|
Dövriyyənin son 6(altı) ayda azalması |
|
|
|
|
|
|
|||||
2-ci hal |
|
Dövriyyənin % nisbəti ilə azalması |
|
Aşağı, orta |
|
|
|
|
|||||
3-cü hal |
|
Dövriyyənin ötən ilin analoji dövrünə |
|
|
|
|
|
|
|||||
4-cü hal |
|
Dövriyyənin son 3 (üç) ayda olmaması |
|
|
|
|
|
|
|||||
Təklif olunan (avtomatik generasiya olacaq), |
|||||||||||||
Ümumi nəticə (metodun xüsusi çəkisi və vacibliyindən asılı olaraq) |
Yoxlanmalı olanay |
Mon. növü |
|
Yoxlanmalı olanay |
Mon. növü |
|
|||||||
Qeyd: Bütün hallar və yoxlamalar üzrə nəticələr müştərilərin qarşısında görsənməlidir ( portfel üzrə məlumatlar hər müştərinin qarşısında, sətrin davamında, sütünlar üzrə ).
Siqnalın vacibliyinə əsasən fərdi qərar vermək mümkün olacaq və ya bütün siqnallar üzrə nəticələri excel vasitəsi ilə skorinq halına salmaqla vahid qərara və ya siqnala çevirmək olar.